تبلیغات
آفتاب 8 - قدرت سالم و زمامدار صالح (3)
نوشته شده در تاریخ جمعه 24 شهریور 1391 توسط امیرحسین نوریان | نظرات ()

اولین درس از مكتب سیاسی امام رضا(ع) كه به صورت اولین برهان درباره ضرورت تشكیل حكومت اسلامی مطرح می‌شود، این است كه عموم مردم با طریق و روش مشخص و معینی باید به تلاش و فعالیت برای استمرار حیات دنیوی در ابعاد و جنبه‌های گوناگون بپردازند.
این طریقه و روش،‌ همان مجموعه قوانین دین مبین الهی می‌باشد كه به صورت "وحی" و از جانب "خالق هستی" و به وسیله فرشته الهی "حضرت جبرئیل" بر پیامبر اسلام "حضرت محمد(ص)" نازل شده است.
این قوانین در موضوعات گوناگون و مرتبط با زندگی فردی و حیات اجتماعی، راه و روش ارائه می‌دهند و به نیازهای مختلف و شیوه‌های مطلوب و صحیح در همه شئون زندگی مادی و معنوی توجه دارند.
اگر اقشار مختلف مردم جامعه به طریقه دین در آیند و از مجموعه قوانین اسلامی تبعیت كنند، طبیعی است كه به بیراهه نمی‌افتند و به تباهی در نمی‌آیند و به حقوق اجتماعی تجاوز روا نمی‌دارند و به تاخت و تاز علیه جان و مال و ناموس یكدیگر نمی‌پردازند و آرامش و امنیت جامعه را كه از نیازهای حیاتی عموم انسان‌ها می‌باشد به خطر نمی‌افكنند.
اكنون پرسش اساسی این است كه مردم جامعه چگونه به تبعیت از قوانین در می‌آیند و امنیت و آرامش دیگران را مختل نمی‌كنند و به تعدی و تجاوز علیه حقوق یكدیگر نمی‌پردازند؟ چه پشتوانه‌ای برای تحقق این هدف وجود دارد؟ و با كدام تضمین امنیت و آرامش مردم تأمین می‌گردد؟
آیا می‌توان پذیرفت كه در جامعه و كشور و در میان اقشار مختلف مردم، هیچ تعدی و تجاوزی به حقوق فردی و اجتماعی انسان‌ها صورت نمی‌گیرد و همه افراد از هر خانواده و قوم و شهر و روستا هیچ حركت و تلاشی علیه یكدیگر انجام نمی‌دهند و نه نفوس بی‌گناه به قتل می‌رسند، نه اموال به دزدی و غارت در می‌آیند و نه نوامیس مورد تهاجم و تعدی قرار می‌گیرند و نه ظلم و ستمی در حق كسی روا داشته می‌شود و همه انسان‌ها پاك و منزه از خطا و گناه و خیانت و جنایت می‌باشند و كسی را با كسی كاری نیست و همگان در راحتی و خوشی و آرامش و سلامت و فاقد هرگونه تحرك ظالمانه و فساد انگیز به حیات خود ادامه می‌دهند؟

پاسخ این پرسش منفی است و پاسخگوی اصلی، عقل و خرد سلیم می‌باشد كه هیچ‌گونه سطح‌اندیشی و ساده‌انگاری و جهل و حمق در این موضوع را برنمی‌تابد.
حضرت امام رضا(ع) با تكیه بر تعالیم "وحی" و بر مبنای قوانین "شرع" و براساس معیارهای "عقل"، وجود "قدرت سالم و رهبر و زمامدار صالح" برای فرمانروایی و نظارت بر مردم جامعه و مراقبت در جلوگیری از تعدی و ظلم و خیانت و جنایت را واحب و لازم می‌دانند. طبیعی است كه این امر با تشكیل "حكومت" و استقرار قوانین و به كارگیری همه اهرم‌ها امكان پذیر می‌شود. زیرا به طور قطع وجود مراكز تقنینی، قضایی، انتظامی، اقتصادی و اجرایی با هدف نظارت كامل و مستمر بر امور جامعه و كشور برای جلوگیری از تعدی و تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی مردم و تأمین شرایط و زمینه‌های مساعد به منظور تحقق نظم و سامان و آرامش و امنیت، یك ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و جز این، هیچ راه و روشی را نه "دین" می‌پذیرد و نه "عقل" تاب می‌آورد.
نكته مهم دیگری كه نباید از نظر دور بداریم این است كه در "حكومت اصیل اسلامی" در هر عصر، قدرت جمع آمده در تشكیلات گسترده حكومتی و متجلی در زمامداران باید "سالم" و مبتنی بر اصل "قدرت برای تدبیر و مدیریت صحیح و خدمت به جامعه" باشد تا به این وسیله فرمانروایی بر مردم در مجاری پاك و منزه از هرگونه ریاست طلبی و دیكتاتوری و خودسری قرار گیرد و از "ابزار مدیریت" به "عامل نفسانیت" تغییر ماهیت ندهد و این مهم محقق نمی‌گردد مگر آنكه "قدرت" و همه جلوه‌های آن همچون مقام و ریاست و امكانات وسیع و مختلف، "امانت الهی" به شمار آید، و همچنان كه حضرت امام رضا(ع) در كلام ژرف خویش تصریح نمودند، زمامدار حكومت اسلامی، "امین" باشد و در این صورت و با تحقق این شرط "قدرت سالم" و "زمامدار صالح" در حكومت اسلامی به صورت یك "اصل مبنایی و محوری" تثبیت می‌شود.
* در "حكومت اصیل اسلامی" در هر عصر، قدرت جمع آمده در تشكیلات گسترده حكومتی و متجلی در زمامداران باید "سالم" و مبتنی بر اصل "قدرت برای مدیریت صحیح و خدمت به جامعه" باشد تا به این وسیله فرمانروایی بر مردم در مجاری پاك و منزه از هرگونه دیكتاتوری و ریاست طلبی و خودسری قرار گیرد و "ابزار مدیریت" به "عامل نفسانیت" تغییر ماهیت ندهد و این مهم محقق نمی‌گردد مگر آن كه قدرت و همه جلوه‌های آن "امانت الهی" به شمار آید
* حضرت امام رضا (ع) با تكیه بر تعالیم "روحی" و بر مبنای قوانین‌ "شرع" و براساس معیارهای "عقل"، وجود قدرت سالم و رهبر و زمامدار صالح را برای فرمانروایی و نظارت و جلوگیری از تعدی و ظلم و خیانت و جنایت در جامعه واجب و لازم می‌دانند و طبیعی است كه این امر با تشكیل "حكومت" و استقرار قوانین و تاسیس مراكز تقنینی، قضایی، انتظامی، اقتصادی و اجرایی امكان‌پذیر می‌باشد
* ائمه اطهار(ع) ماموریت دارند انسان را به سعادت در همه ابعاد و جلوه‌های زندگی دنیوی و اخروی نائل گردانند و این هدف محقق نمی‌گردد مگر آن كه به تمام نیازهای بشر كه جسمی و روحی، مادی و معنوی، اخلاقی و تربیتی، اعتقادی و عبادی، فرهنگی و علمی، اجتماعی و سیاسی و عاطفی و عقلی می‌باشد، پاسخگو باشند. تفكرات و رهنمودهای امامان(ع) در همین مسیر و هدفمندی تنظیم و تثبیت گردیده‌اند.




طبقه بندی: مكتب سیاسی افتاب 8، 
این قالب توسط بلاگ اسکین طراحی و توسط شیعه تولز ویرایش شده است برای دریافت کد کلیک کنید
بلاگ اسکین                                   شیعه تولــز